تفاوت کنترل کیفیت و تضمین کیفیت

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 14 مرداد 1396 در ساعت 11 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

تفاوت بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت چیست؟؟

معمولا تمام افرادی که در این حوزه تحصیل کرده اند به عنوان مثال در رشته های مهندسی صنایع، مدیریت صنعتی و ... قبل از اینه به طور جدی وارد بازار و دنیای کار شوند با دو مفهوم روبرو هستند.

در این مقاله می خواهیم در خصوص این دو مفهوم و وظایف و پست سازمانی کنترل کیفیت و تضمین کیفیت تعاریفی ارائه کنیم تا بیشتر برای همگان روشن شود.

کنترل کیفیت یعنی چه؟ و وظایف و اختیارات مسئول آن کدامند؟ 

شخصی که مسئول کنترل کیفیت است وظیفه کنترل محصولات و مواد تولید شده و اقلام ورودی به شرکت را دارد این شخص باید در سه مرحله تمامی محصولات و مواد را با توجه به الزامات استاندارد مقایسه کند و اطمینان حاصل کند که تمام اقلام ورودی بدون هیچ گونه مشکلی باشند.

در این خصوص مسئول کنترل کیفیت عموما باید سه قسمت را مورد کنترل قرار دهد اول اقلام ورودی به شرکت دوم محصولات نیمه ساخته و در نهایت محصول نهایی.

شخص مسئول و بازرس کنترل کیفیت باید تمام اقلام ورودی به شرکت را با توجه به الزامات استاندارد بررسی کند و بعد از تایید اجازه ورود به شرکت و در نهایت به خط تولید را بدهد.

الزامات استاندارد معمولا در فرمی  به نام طرح کنترل یا کنترل پلن (Control Plan) مستند می شود و گروه کنترل کیفیت بر اساس این اسناد اقدام به کنترل مواد و محصولات می کند.

 

کنترل و بازرسی ها در تمام حوزه ها به سه روش صورت می پذیرد:

 - حالت نخست مسئول کنترل و بازرس، کنترل ها را به صورت چشمی انجام می دهد مواردی که می شود به چشم کنترل کرد به طور مثال وجود مک و پلیسه در قطعات، پارگی واشر و بسته بندی ها، رنگ، بو و .....

- حالت دوم کنترل و بازرسی به صورت ابزاری می باشد یعنی ابعاد را با ابزار چک می کنند

- حالت آخربا توجه به مواد از نمونه های آن توسط آزمایشگاه مورد بازرسی قرار می گیرد و خواص را چک می کنند.

 

تضمین کیفیت یعنی چه؟ وظایف مسئول تضمین کیفیت کدامند؟

 مسئول تضمین کیفیت مسئولیت بررسی و رسیدگی و کنترل تمامی موارد مربوط به سیستم و فرایند را دارد. معمولا در شرکت هایی که استاندارد ایزو 9001 اجرا شده است واحد تضمین کیفیت وجود دارد.

واحد تضمین کیفیت ناظر بر اجرای سیستم مدیریت می باشد و این واحد باید تمام گزارشات دوره ای از روند سیستم را به مدیران مربوطه بدهد.

از دیگروظایف تضمین کیفیت پیگیری شاخص ها و دستیابی به آنها در واحدها و فرایندهای مختلف سازمان می باشد.

واحد تضمیت کیفیت مسئولیت مدیریت و انجام ممیزی های داخلی در سازمان نیز بر عهده دارد.

 با توجه به تعاریف ارئه شده متوجه تفاوت های بین این دو واحد شده اید در واحد کنترل کیفیت تمرکز بر اقلام ورودی و محصولات و انطباق ها با الزامات استاندارد محصول می باشد و اما واحد تضمین کیفیت تمرکزش بر روی سیستم و انطباق و فرایندها با الزامات سیستمی ماندد ایزو 9001 می باشد.

ارسال نظر
عبید الله سیرت : معلومات در مورد کنترول کیفیت پروژه های س ...
0 0
بسیار عالی بود . اگر در بخش کنترول کیفیت و اطمنان از کیفیت پروژه های ساختمانی هم مشخصا معلومات ارایه بدارید بهتر خواهد شد
مدیریت : پاسخ
0 0
با سلام بسیار سپاسگزاریم
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :